6 Nisan 2013 Cumartesi

DOĞA ZEKASI

gardner'in tanımladığı zeka çeşitleri;
sözel-dilsel zeka
mantıksal-matematiksel zeka
görsel-mekansal zeka
bedensel-kinestetik zeka
müziksel-ritmik zeka
kişisel- içsel zeka
kişiler arası-sosyal zeka
doğa-varoluşcu zeka
benim bu yazımda bahsedeceğim zeka çeşiti doğa zekasıdır.
(pedegog ali çankırılı-çocuklara söz geçirme sanatı kitabından alıntıdır.)yazarın uslubu anlatım biçimi konulara yaklaşımı diğer kitaplarında da olduğu gibi çok güzeldir tavsiye edeceğim kitaplar arasında benimde kitaplığımın baş köşesinde ara ara yardım aldığım kitaplar arasındadır.bazen düşünüyorumda ne ilginç yazar kitabı yazmış okurlarına armağan etmiş kaç kişinin hayatını değiştirecek bilemez kaç annenin zor durumunda yardımcı olacak bilemez faydalı kitapların değeri ne parayla ölçülür nede başka şeyle allah faydalı kitapların sayısını artırsın inşallah.
doğa zekası;doğadaki tüm canlıları tanıma,araştırma ve canlıların yaratılışları üzerine düşünme becerisidir.doğa zekası gelişmiş insanların özellikleri
  • doğadaki hemen her canlının hayatına ilgi duyar.farklı canlı türlerinin isimlerine karşı dikkatlidir;çiçek türleri,hayvan türleri onlar için çok çekicidir.
  • zooloji,botanik,organik kimya,tıp,fotoğrafçılık,dağcılık,izcilik,vbalanlara ilgi duyar.
  • seyehat etmeyi ve belgeseller izlemeyi sever,doğa ve gezi dergilerini incelemekten hoşlanır.
  • doğadaki bitki türlerine karşı duyarlıdır.
  • doğanın insanlar üzerindeki ya da insanın doğa üzerindeki etkisi ile ilgilenir.
ömer faruk'un zeka çeşiti doğa zekası böyle bir çeşit olduğunu bu kitabı okuyunca 2012'de öğrendim çünkü bu çeşit 1995 yılında 8.zeka çeşiti olarak kabul edilmiş çok desteklendiğini bilindiğini düşünmüyorum.kitapta ilköğretim ve ortaöğretim seviyesine yapacağınız testlerde mevcut sonucuna göre çocuğunuzun zeka çeşitini bulabilirsiniz.çocuğun zeka çeşitini bilmek önemli ama onu nasıl yönlendirmek neler yapmak gerektiğini bilmek dahada önemli .bu konu hakkında anne ve baba pedogog yardımı alabilirler.önceden doğa zekası olduğunu bilmiyor olsamda ilgisi olduğunu farkedince küçüklüğünden buyana zaten destekliyordum bu yılki yaşına göre neler yapabilirim plan proğram yaptım düzenli olarak ona uyabilirsem oğlumun zekasına daha fazla destek olabileceğimi
düşünüyorum.bazı arştırıp uyguladığıklarımıda yazdım 1 anneye dahi  faydalı olabilirsem çok sevinirim :)
  1. hergün açık havada yürünecek en az 1 saat dışarıda zaman geçirilecek.
  2. gezme dolaşma yerleri avm'ler yerine çiçekli, böcekli,ağaçlı, bitkili,topraklı yerler olacak
  3. ara ara deniz turlarına çıkılacak vapurla gezilip martılara simit atılacak.
  4. en büyük deniz anası hangisi bu bakalım oyunu oynanacak :)
  5. deniz kenarına gidip güvenli yerde keşifler yapması sağlanacak.kumu karıştırıp midye kabuğunu inceleyecek çok mudahale etmeden fırsat verilecek
  6. nisan ayı istanbul'da lale festivali zamanı lalerin zamanı geçmeden emirgan korusunda piknik yapılacak.
  7. fotoğrafmakinası ile dışarıda çekim yapması sağlanıcak (zaten ilgisi varsa parkta sallanmak yerine ben tıtır bulup resmini çekicem fotoğrafmakinasını verirmisin diyecek :))
  8. bir büyüteç alınıp hediye edilecek incelemeleri kolaylaşsın.onun söylemi ile karıncaları yerde bazen bulamıyorum bana bir büyüteç lazım :)
  9. ormana götürülecek
  10. anane ve dedesinin bahçesine gidilip bahçe yaptırılacak (sigortasız küçük çocuk çalıştırıyoruz yetkililere duyrulur :)
  11. bahçede onun adına dikilmiş bir ağacı olacak ağaç fidesi alıp bahçeye kendisi dikecek.
  12. dedeye ananeye kutu içersine kurdelelenip  tavuk civciv götürülececek (istemiyorlarya tavuk bakmak biz biraz durumu güzelleştirelim :))bu alışverişi ö.fla yapıp isimlerini koyup arabaya binip doğru yola koyulacağız tavuklarına kümes yapacak ara ara onları görmeye gidince yem verecek sıcacık yumurtayı kümesten alacak.aynen çocukluğumuzda bizim yaptığımız gibi. birde horoz alınacak aile kavramınıda daha iyi anlıyacak :)
  13. hiçbir çekirdek çöpe atılmayacak biriktirip dikilecek en azından toprağa atılacak biz bunu ekolojik yaşam için yapsakta doğa zekası ilede ilişkisi var yapılabilir.saksıda trabzon hurması çekirdeğinden çıkma fidan büyütüyoruz.çekirdekti fidan oldu gördükçe ne kadar seviniyor hayalimiz biraz daha büyüyünce dedesinin bahçeşine dikmek ve meyvesini yemek çokta severiz kendilerini :)hımmmm
  14. çiçek ekimlerimi onunla balkonda yapıyorum.arada su veriyoruz evde balkonda çiçek yetiştirmeyi çok becerebilenlerden değilim ama başarıcağımı umuyorum :)
  15. belgesel kanalları izletilecek (ben ömer faruk'un izlediği bazı böcekli yılanlı belgeselleri izleyemiyorum bakamıyorum ama o meraklı meraklı izliyor.
  16. bir hayvan hediye etme vakti geldi artık. büyüdü ve bakımını üstlene bilir.
  17. bir çiçek ona ait olacak ve sadece o sulayacak fazla verince çürüdüğünü az verince kuruduğunu kendisi keşfedecek.
  18. baklagilden filiz çıkartma işlemi uygulattırılacak sonra toprağa dikip çimleri kesilip afiyetle yenilecek hemde çok çok sağlıklı olduğu bilgisi verilecek.annelerin hayal gücü kuvvetlidir benim aklıma gelenler bukadar daha neler yapılabilir sizdende yorum yazmanızı beklerim. pskolojisi düzgün,hayata umutla bakabilen çocuklar yetiştirmek umuduyla....







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder